Lambertseter-Nordstrand frivillighetssentral.Logo.

Teknisk bistand

Dataproblemer. Foto.

Telefon, TV-box og PC/netttilnytnings-problemer. Vi hjelper med bistand i hjemmene.
Mange, særlig de eldste eldre hjemmeboende som også mottar hjemmebaserte tjenester fra bydelen, har problemer med synet, finmotorikk og hukommelsen. Den ”tekniskelektroniske” utviklingen blir da vanskelig for dem. Dessuten utsettes de for at noe stadig endres, som at det kobberbaserte bakkenettet til fasttelefonen kuttes ut og leverandøren henviser til bare å bruke mobiltelefon eller ”mobil hjemmetelefon” som mange ikke engang ser tastene på eller kan ikke høre. Vi kan hjelpe ved at våre frivillige kan komme hjem til de som får problemer og setter opp IP-telefoni så at de kan bruke sine gamle vante telefonapparater med store taster og høy lyd og sin gamle fasttelefonnummer. Det er ofte våre besøksvenner og hjemmebasert tjeneste som melder fra om problemene. ”Oppegående” og aktive eldre brukere av PC/nettbrett har et godt tilbud på eldresentrene med Seniorsurf-tilbudet.

Det er mest ved problemer med PC og nettilknytning som oppstår i hjemmene at våre frivillige blir etterspurt. Selve bruken av PC eller nettbrett med netttilknytning og de informasjonsmuligheter det gir for de oppegående eldre er det på Lambertseters flotte bibliotek i senteret det foregår med blant annet Seniorsurf og også de fire eldresentrene i bydelen har fine tilbud som også innebærer sosialt samvær for de eldre som ikke har funksjonsutfordringer. Der foregår også kursing i PC-og smarttelefonbruk og Seniorsurf. Særlig sterkt synshemmede kan ikke bruke mobiltelefoner med for små taster. Når det gjelder TV er vi stadig ute for å hjelpe når fjernkontroller forveksles ved bruk og de kommer ”helt ut av det”. Disse tjenestene er viktige for at det å ”bo hjemme så lenge som mulig” skal være reelt ønskelig.